[et_pb_section fb_built=”1″ custom_padding_last_edited=”on|tablet” admin_label=”Offer” _builder_version=”3.25.3″ background_color=”rgba(0,0,0,0.5)” background_image=”https://www.socialegaeld.dk/wp-content/uploads/2020/01/contemporary-gradient-handrails-perspective-434645-scaled.jpg” background_blend=”color” custom_padding=”110px||58px|||” custom_padding_tablet=”80px||80px|” custom_padding_phone=””][et_pb_row _builder_version=”3.25″ custom_margin=”|||” custom_padding=”0px|||||”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text admin_label=”CTA Section Title” _builder_version=”3.27.4″ text_font=”||||” header_font=”Verdana|600||on|||||” header_text_align=”left” header_font_size=”40px” header_line_height=”1.3em” background_layout=”dark” module_alignment=”center” custom_margin=”|||” custom_padding=”0px||0px|||” animation_style=”zoom” animation_delay=”100ms” animation_intensity_zoom=”20%” header_text_shadow_style=”preset3″ header_text_shadow_blur_strength=”0.07em” locked=”off”]

TRINSYSTEM

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.0.10″ background_color=”#ffffff” custom_padding=”0px||0px|||”][et_pb_row _builder_version=”3.25.3″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.25.3″][et_pb_text _builder_version=”4.0.10″ text_font=”Verdana||||||||” text_text_color=”#000000″ text_font_size=”15px” text_line_height=”1.8em” custom_margin=”-87px|||||” custom_padding=”19px|||||” link_option_url_new_window=”on”]

Den Sociale Gældsrådgivning har, med inspiration fra ”Bekendtgørelsen om retshjælp ved advokat, advokatvagt eller retshjælpsorganisation på trin 1-3”, udarbejdet nogle retningslinjer for den rådgivning, der tilbydes til dig som klient. Rådgivningstrinnene er udviklet for at gøre det klart for alle parter, hvad der kan forventes, hvis man er klient hos os.

Ligeledes fungerer trinsystemet som retningslinjer for vores managere, så de hurtigt kan vurdere, hvilken af de forskellige rådgivningsformer, du som klient skal rådgives ud fra.

Ydermere bruges trinsystemet til at vurdere omfanget af de forskellige typer af sager,  DSG kommer i kontakt med, herunder tidsforbruget i den konkrete sag. Denne viden hjælper os til at danne et overblik over, hvilke målgrupper, der oftest modtager en given type rådgivning. I forlængelse heraf, er det Den Sociale Gældsrådgivnings vision og ambition at optimere den rådgivning, der ydes til den enkelte klient.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.0.10″ background_color=”#e5e5e5″ custom_margin=”-15px|||||” custom_padding=”15px||0px|||”][et_pb_row _builder_version=”3.25.3″ custom_padding=”0px|||||”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.25.3″][et_pb_text module_id=”hvem” _builder_version=”4.0.10″ header_font=”Verdana||||||||” header_2_font=”Verdana||||||||” header_2_text_align=”left” header_2_text_color=”#cc4954″ header_2_font_size=”25px” custom_margin=”||31px|||” custom_padding=”12px|||||”]

DE TRE GÆLDSRÅDGIVNINGSTRIN

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”3.25.3″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.25.3″][et_pb_divider color=”#003049″ divider_weight=”8px” _builder_version=”3.25.3″ custom_margin=”-70px|||||” custom_padding=”||0px|||”][/et_pb_divider][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”3.25.3″ custom_padding=”||10px|||”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.25.3″][et_pb_text _builder_version=”4.0.10″ text_font=”Verdana||||||||” text_text_color=”#000000″ text_font_size=”15px” text_line_height=”1.8em” custom_margin=”-87px||9px|||” link_option_url_new_window=”on”]

Trin 1: Hjælp-til-selvhjælp
På trin 1 kan rådgivningen betegnes som en ”gældsskadestue”, hvor manageren hurtigst muligt forsøger at identificere og afdække problemets karakter og de løsningsmuligheder, der findes. Rådgivningen kan indebære gennemlæsning af enkelte dokumenter, fx kontrakter eller korrespondance mellem klienten og dennes kreditor.

Rådgivningen er særligt målrettet klienter, der ikke er klar over deres økonomiske retsstilling og/eller muligheder, men efter at have modtaget den kvalificerede gældsrådgivning vurderes til at have de personlige forudsætninger og ressourcer til selv (eller gennem deres netværk) at håndtere egne økonomiske problemstillinger.

Trin 2: Rådgivning og lettere sagsbehandling
På trin 2 ydes der hjælp-til-selvhjælp kombineret med lettere sagsbehandling, fx foretagelse af gældsscreeninger, udfærdigelse af indsigelser, prioritering af kreditorerne samt enkelte kreditorforhandlinger. Klienten skal som udgangspunkt selv forestå kontakten til kreditor på baggrund af Managerens grundige vejledning og instruktioner, men såfremt klientens situation begrunder det, vil Manageren foretage kontakten til en eller flere kreditorer. I vurderingen om nødvendigheden heraf lægges særlig vægt på, om klienten selv har ressourcer til og forudsætninger for at forestå kontakten til kreditorer, retten, foretage screeninger mv.

Trin 3: Udvidet rådgivning og økonomisk sagsbehandling
På trin 3 tilbyder DSG udvidet og helhedsorienteret rådgivning og økonomisk sagsbehandling, hvor der tages hånd om alle klientens gældsmæssige problemstillinger.

Overordnet indebærer sagsbehandlingen et helhedsorienteret eftersyn af klientens økonomi. Dette kræver et omfattende administrativt arbejde, da man skal forestå kontakten til relevante eksterne parter, hvis geografisk muligt være bisidder for klienten ved fogedrets- og skifteretsmøder, foretage screeninger, udarbejde betalingsevneberegning, budget, klager og forhandle afdrags- og akkordordninger med kreditorerne. Endvidere bistå ved indlevering af ansøgning om gældssanering eller eftergivelse af offentlig gæld (dybdegående assistance og praktisk håndtering af klientens økonomiske problemer).

The three steps of debt counselling

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]